Közélet

Egy eltűnt telefon nyomában – avagy mi lesz a talált tárgyakkal?

Az alábbi eset egy egyszerű lopásnak indult, végül 10 hónapos rendőrségi hercehurca lett belőle. A történetben kétszer is felbukkan a BKV. 

Tavaly nyáron ellopták a táskámat a Toldi moziban. Benne volt az összes iratom, a lakáskulcs, napszemüveg, egyéb apróság és az Iphone 4S mobiltelefonom, tokkal együtt. Feljelentést tettem az V. kerületi rendőrkapitányságon, otthon pedig – biztos, ami biztos – a laptopomról küldtem egy riasztást az ellopott telefonra, ha valaki megtalálná, tudjon értesíteni. A riasztásban a barátom telefonszámát adtam meg.

Kb. 2-3 hét múlva ajánlott levelet hozott a postás a kormányhivataltól, melyben visszaküldték a bankkártyámat, a tb-kártyámat és az adóigazolványomat, amelyeket a levélben leírtak szerint a BKV juttatott el nekik (feltehetőleg valamelyik járművükön találták). Ennek nagyon örültem, de kicsit furcsálltam is, hiszen a többi iratom is köztük volt, azok azonban nem kerültek elő.

Illusztráció: Wikipedia
Illusztráció: Wikipedia

Aztán nem sokkal később határozatot kaptam a rendőrségtől, mely szerint “a nyomozás során olyan személyi és tárgyi bizonyítékokat felkutatni, melyek alapján az elkövető kiléte megállapítást nyerne, nem volt lehetséges”. Ezért a nyomozást felfüggesztették. Mondanom sem kell, nem is vártam mást, így keresztet vetettem az eltűnt holmimra.

Elmúlt pár hónap, én közben nagyrészt pótoltam az ellopott dolgaim. Decemberben aztán valaki felhívta a barátomat; a vonal végén egy fiatal srác volt (valahonnan Szeged környékéről) és kicsit megszeppenve mondta, hogy az OLX-en rendelt egy fekete Iphone 4S készüléket 16 ezer forintért, ajándék tokkal (a leírás szerint az enyém volt), amit aznap kapott készhez. Mikor bekapcsolta és próbálta aktiválni, a kijelzőn megjelent a riasztás (benne a telefonszámmal) és ő rögtön feltárcsázta a számot, mert nem értette, hogy mi az, és egy kissé meg is ijedt.

Elmeséltük a sztorit a srácnak, aki kissé csalódottan, de együttműködött velünk. Még aznap bementem a rendőrségre, hogy bejelentsem: megvan a telefonom. Ott a nyomozó készségesen felvette a jegyzőkönyvet, beszélt telefonon a fiúval is és a vidéki kollégákkal, akik azt mondták, hogy ki is mennek még aznap este lefoglalni a készüléket.

Újabb hónapok teltek el, amikor áprilisban beidéztek a rendőrségre, ekkor vehettem át a tavaly júniusban (!!!) ellopott, és már decemberben megtalált telefonomat. Jó volt viszontlátni a készüléket, ráadásul ugyanabban a tokban, amiben ellopták, és amely az azonosítását is megkönnyítette.

A papírok aláírása után az ügyet intéző rendőrtől megkérdeztem, sikerült-e elkapni a tettest. Mint kiderült, nem, mert a kissrác (aki minket felhívott) tudta igazolni, hogy az OLX-en vásárolta a telefont, akitől pedig megvette, tudta igazolni, hogy a készüléket a BKV talált tárgyak osztályán vásárolta. Na, ezen megdöbbentem, mert nem tudtam, hogy a BKV-nál üzletelnek az elhagyott holmikkal.

Az oké, ha például egy napszemüveg tűnik el, azt nehéz beazonosítani. De hogyan lehetséges, hogy egy telefont, aminek gyári száma van, ráadásul rendőrségi feljelentésben szerepel – tehát körözik – a BKV kereskedelmi célból eladja úgy, hogy előtte hivatalosan utána sem jár az eredetének?

Mindenesetre a múlt héten bementem a BKV talált tárgyak osztályára, kíváncsi voltam, hogy történhetett meg mindez. Arra is gondoltam, ha az irataimat a BKV találta meg és a telefonomat is a BKV-tól vették meg, talán megtalálom a többi holmimat is. Ott azt mondták, ők közvetlenül nem adnak el semmit. A talált tárgyakat három hónapig őrzik, utána viszont az értékesíthető dolgokat eladják a BÁV-nak, a többit egy szerződéses cég megsemmisíti. Ez furcsa, mivel a rendőr azt mondta, először a BKV-tól vették meg a telefonomat…

A többi holmim tehát nem lett meg, de annyiban végül is szerencsém volt, hogy visszakaptam az irataim egy részét és a telefonomat is (igaz, utóbbit 10 hónap után). Ha a talált tárgyak osztályára akkor mentem volna be, amikor az irataimat a kormányhivatalon keresztül a BKV visszajuttatta, talán a többi holmimat is megtalálom. Ezt a levelet éppen azért írtam, hogy ha más is hasonlóan jár, tudja, mi a teendő.

Frissítés:

A bejegyzésben leírtakra reagálva a BKV az alábbi tájékoztatást küldte: 

A BKV Zrt. a talált tárgyakkal kapcsolatban minden esetben a hatályos jogszabályi előírásoknak, jelen esetben a 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről 5:59.§-a által meghatározottak szerint jár el.

Talált tárgyakkal kapcsolatban magánszemélyek számára nem folytat értékesítést a BKV Zrt. A bejegyzés megállapítása, ami szerint az elvesztett mobiltelefont a BKV Zrt. adta el az ismeretlen hirdetőnek ebből kifolyólag valótlan, azt Társaságunk visszautasítja.

A jogszabályi rendelkezések értelmében a jogosult a dolog tulajdonjogára vonatkozó igényét a három hónapos megőrzési idő után elveszíti. A megőrzési idő után a BKV Zrt. a tárgyakat szerződéses partnerének értékesíti. Továbbá elveszti a jogosult a dolog tulajdonjogára vagy az értékesítés során befolyt összegre vonatkozó igényét, ha a találástól számított egy éven belül nem jelentkezik. Ennek következtében a leadástól számított egy éves megőrzési idő után a nem keresett dolgokra vonatkozóan a tulajdonjog vagy a dolog értékesítéséből befolyt vételár az államot illeti meg.

Az elvesztést követő munkanapon munkatársaink beszállítják az Akácfa utca 18. szám alatt található, a talált tárgyak kezelésével foglalkozó szakterületünkhöz, ahol a már fent említett törvényi előírásoknak megfelelően gondoskodnak a tárolásukról. A Talált tárgy Kezelőség elérhetőségeinek bármelyikén érdeklődhetnek az elvesztett dolgok iránt telefonon (3-255-255/1/6), elektronikusan (bkv@bkv.hu) vagy személyesen is (1072 Budapest, Akácfa u. 18.).

Természetesen lehetőségeinkhez mérten mindent megteszünk annak érdekében, hogy az elvesztett dolog tulajdonosa megállapítható legyen. Amíg azonban egy hivatalos dokumentum, bérletszelvény vagy egyéb más, névvel ellátott dolog esetében hamar kideríthető a tulajdonos kiléte, így bizonyos műszaki cikkek esetében már nem olyan egyszerű.

A mobiltelefonok nagy része lemerült vagy kikapcsolt állapotban érkezik be a Talált tárgy Kezelőségre, illetve a mai mobiltelefonok többségén bekapcsolt állapotban is valamilyen védelem (pl. képernyőzár) van beállítva. Amennyiben a mobiltelefon bekapcsolt és kódolatlan állapotban van, mindent elkövetünk a tulajdonos meghatározása érdekében, emellett többször előfordult már, hogy a beérkezett telefonon keresztül érdeklődött érte a tulajdonosa.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik