Közélet

“Úgy a kurvák öltözködnek” – szektások zavartak le egy lányt a buszról

Valami bizarr vallási csoport miatt kellett leszállnia a 112-es buszról olvasónknak. Katalin azt állítja, a közteresek és az ellenőrök a fekete ruhás bandával működtek együtt, akik közszeméremsértéssel vádolták a kánikulának megfelelően, de nem kihívóan öltözött lányt. 

A hétfői napon (június 15-én) egy nagyon furcsa eset történt meg velem a 112-es buszon délután, 2 óra magasságában. A buszra a Szent Orbán térnél szálltam fel. Volt nálam érvényes jegy, amit a felszállásnál kezeltem és a sofőrnek is felmutattam.

Két megállóval odébb felszállt a buszra egy nagyobb társaság. Hat idősebb, hetven körüli hölgy és öt tizenéves gyerek (két fiú és három lány). Mindenki hosszú ujjú, fekete ruhában és nadrágban volt, fekete, zárt cipőben. Volt elég ülőhely a buszon, így maradtam a helyemen a középső ajtónál, ahol ez a társaság is helyet foglalt.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

Nem sokkal ezután, úgy egy megállóval odébb az egyik idősebb hölgy odajött hozzám és megkért, hogy szálljak le a buszról mert öltözékem és kinézetem megbotránkoztatást kelt köreikben. Fiatal, 20 éves lány vagyok és a nagy meleg miatt egy miniszoknya, egy ujjatlan póló volt rajtam és egy lapos szandál, a hajam tüsire volt vágva.

Megkérdeztem, hogy mi a problémájuk. Közölte, hogy ahogyan kinézek, úgy a kurvák öltözködnek és jelenlétemmel megrontom a társaságukban lévő fiatalokat. Közöltem, hogy van érvényes jegyem, a törvény meg nem tiltja a miniszoknyát és az ujjatlan pólót, ezért nem szállok le. Mivel a buszon alig voltak rajtunk kívül, felajánlottam, hogy a busz elejébe megyek, és leülök a vezetőfülke mögé, így nem fognak belőlem túl sokat látni és nem fogom a fiatalokat sem jelenlétemmel zavarni.

Erre odajött még két idősebb hölgy a társaságukból és közölték, hogy nekem ezen a buszon nincs helyem. Fuvaroztassam magamat a stricimmel – biztos, hogy van limuzinja. Szó szót követett, majd feláltam és előre mentem, ahol helyet foglaltam.

A BAH-csomópontnál ellenőrök szálltak fel a buszra közteresek kíséretében. Kérték tőlem is a jegyet, amit fel is mutattam, majd hátra mentek ahhoz a “vallási” társasághoz. Fél füllel hallottam, hogy rólam beszélnek valamit. Sajnos nem tévedtem. Az egyik közteres odalépett hozzám és kérte, hogy a következő megállónál szálljak le a buszról. Megkérdeztem, hogy miért.

Állítólag elővettem a melleimet és stíröltem a társaságban lévő fiatalokat, akik még nincsenek 18 évesek. Közöltem, hogy ez nem igaz! Mivel rajtunk kívül mások már nem voltak a buszon, ezért nem volt, aki mellettem tanúskodjon.

A megjelenésem is sértette a társaság vallási nézeteit, akik az ilyesmire nagyon érzékenyek és féltették tőlem a fiatalokat is. Közöltem a közteressel, hogy nem szállok le, mivel van érvényes jegyem és bérletem és nem ismerek olyan szabályzatot, ami tiltaná a miniszoknya és az ujjatlan póló viseletét a tömegközlekedésen!

Erre már odajött a másik közteres és még két jegyellenőr, akik közölték, hogy tévedek. Ha az utazóközönséget zavarja egy utas megjelenése vagy viselkedése, akkor kizárható az utazásból. Jelen esetben tizenegy ember tett ellenem panaszt és ha nem távozom a járműről, hatósági intézkedést fognak foganatosítani ellenem! Van hat nagykorú tanú egy ellen és jelenleg közszeméremsértés és fiatalkorúak veszélyeztetése a vád ellenem.

Mivel a héten hosszabb időre külföldre utazom, ezért nem szerettem volna egy rendőrségi ügyet a nyakamba. Sajnos az egész busz ellenem volt, így leszálltam a következő megállóban és megvártam a következő buszt, amivel már nyugodtabban tudtam folytatni az utamat.

Nagyon nem akarok az esettel foglalkozni, mert pénteken külföldre megyek, de érdekelne, hogy ha részegen, meztelen fenékkel szakadt, koszos ruházatban, jegy és bérlet nélkül fel lehet szállni a buszra (az elmúlt egy hónapban kétszer is voltam hasonlónak tanúja), akkor esetemben miért foganatosítottak intézkedést? Utánanéztem a BKK szabályzatában, de nem találtam az öltözködésre és vallási érzékenységre vonatkozó kitételt.

Remélem a BKV-Figyelő oldalán keresztül erre választ kapok és ha legközelebb hazalátogatok, nem kell ilyesmivel szembesülni.

Frissítés: 

A fenti esettel kapcsolatban a BKK az alábbi tájékoztatást küldte: 

A BKK Zrt. kivizsgálta az esetet, és megállapította, hogy 2015. június 15-én, hétfőn nem teljesítettek szolgálatot közterület-felügyelők a budapesti tömegközlekedési eszközökön a jegyellenőri csoportok mellé beosztva, és a megjelölt napon és időpontban a 110-112-es autóbuszokon jegyellenőrzést végző két jegyellenőr sem tud az esetről.

A jegyellenőrök elmondása szerint a múlt hét hétfőjük konfliktusmentesen telt. Mint elmondták, nem keveredtek vitába sem miniszoknyás női utassal, sem fekete ruhát viselő, idősekből és kiskorúakból álló (vallási) csoporttal, illetve nem is találkoztak aznapi munkavégzésük során a leírásnak megfelelő személyekkel.

A BKK Üzletszabályzatának III.1. Utazáshoz való jog című fejezete mindössze azt tartalmazza, hogy “A BKK-val szerződött Szolgáltató a személyszállítást megtagadhatja, illetve az utast a személyszállításból kizárhatja, ha az utas: (…) botrányosan viselkedik, vagy más módon a többi utast magatartásával zavarja.” A III.5. Magatartási szabályok pont pedig előírja, hogy “Tilos a járműveken, valamint a metróhálózat, a hév és a fogaskerekű utasforgalmi területein: (…) botrányosan vagy illemsértő, jogszabályba, jelen Üzletszabályzatba vagy az utazási feltételekbe ütköző módon viselkedni.”

Ezen feltételeket azonban nem sérti meg az a személy, aki bejegyzésben leírt ruházatot viseli. A tömegközlekedési járműveken viselhető ruházatot nem írja és nem írhatja elő a BKK, mivel azzal az utasok személyiségi jogait sértené. Az Üzletszabályzatban közzétett utazási feltételek mindössze a ruházat tisztaságára vonatkozóan tartalmaznak követendő irányelveket, kritériumokat, ugyanis “Tilos a járműveken, valamint a metróhálózat, a hév és a fogaskerekű utasforgalmi területein: (…) ittasan, bódultan vagy szennyezett ruhában utazni, tartózkodni.” “A BKK-val szerződött Szolgáltató a személyszállítást megtagadhatja, illetve az utast a személyszállításból kizárhatja, ha az utas: (…) ruházatával, poggyászával, illetve magatartásával vagy más módon a járművet, utastársai ruházatát vagy az utasok poggyászát beszennyezheti.” Az utazási feltételeknek e szempontból nem megfelelő utasokat kollégáink minden esetben felszólítják a jármű elhagyására.

Közfeladatot ellátó jegyellenőröknek azonban nincs törvényileg biztosított jogosultságuk arra, hogy a jegy nélkül utazó, illetve az utazási feltételeket egyéb módon megszegő utasokat szóbeli felszólításon kívül más eszközzel visszatartsák, arra bírják, hogy a járművet elhagyják, a pótdíjat kifizessék vagy adataikat megadják. Fizikailag csak akkor érhetnek az utashoz, ha az megérintette vagy a személyi biztonságát veszélyezteti. Ennek hiányában jelenleg törvénysértést követnének el, amennyiben fizikai erőszakot alkalmazva intézkednének a szennyezett ruházatú utasokkal szemben.

A BKK munkatársainak figyelmét a konfliktuskezelő tréningeken minden esetben felhívjuk az asszertív kommunikáció fontosságára, illetve arra, hogyha nem tudnak intézkedést kezdeményezni egy érvényes jeggyel és bérlettel nem rendelkező, az utazási feltételeknek nem megfelelő utassal szemben, lehetőségeikhez mérten kérjenek a helyszínre rendőri vagy közterület-felügyelői segítséget, amelyre többek között a BKK Üzletszabályzatának V.4.1. Pótdíjazás fejezete is lehetőséget ad. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság munkatársai és a rendőrök akár testi kényszert is alkalmazhatnak az utasok biztonságát, kulturált utazáshoz való jogát és a jármű állagát, tisztaságát veszélyeztető személyekkel szemben.

Az öltözködési stílusuk alapján a BKK jegyellenőrei nem diszkriminálhatják az utasokat.

Kérésre a BKK megvizsgálta a 14 óra körüli időben a Szent Orbán tér és a BAH-csomópont között közlekedő 112-es buszokat is. A Szent Orbán térről a Bosnyák tér felé menetrend szerint 13:54-kor induló 112-es autóbuszon nincs kamera felszerelve. Az utána következő, a Szent Orbán térről 14:09-kor induló 112-es buszon – amelyen a beosztott jegyellenőrök is dolgoztak az ellenőrzési jegyzékük szerint – ugyan van kamera, de a felvételek – információink szerint – 3 nap elteltével automatikusan törlődnek, tehát már nem elérhetőek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik