Közélet

Felférnek-e egy buszra a 3-as metró utasai?

Nem. Már az is épp elég kellemetlen, ha nem jár a metró, de ha már a pótlóbuszok is eltűnnek, az káoszhoz vezet. Vasárnap például tüntetések miatt nem tudtak közlekedni az M3-as buszok, de a szombati kerékpáros felvonulás idején sem volt maradéktalan a közlekedés. S mint az Bálint leveléből kiderül, a tájékoztatás sem. (Egyébként nem először.) 

Április 25-én szombaton biciklis felvonulást tartottak a városban, tiszta sor. Az is teljesen rendben volt, hogy a Futár tájékoztatta az utasokat, miszerint néhány belvárosi járat megnövekedett menetidővel közlekedik, valamint rövidebb időre várakozásra kényszerülhet, használjuk a metróvonalakat. Viszont az M3-as metró helyett a Deák Ferenc tér M és Árpád híd M között metrópótló buszok közlekedtek. A gondok itt kezdődtek.

metropotlo_nyugati_460
Csak egy maradhat

Szombat délután 18:30-kor vártam a Nyugatinál a pótlóbuszra, percekig nem jött egy busz sem. Közben az ellenkező irányban percenként ment el egy-egy tömött M3-as busz. Gyanús volt a dolog, így megnéztem a Futár appban, hogy hol jár a mi buszunk. Amit ott láttam, az az előzetes várakozásaimat is felülmúlta. A Deák tér irányából összesen egy (!) busz volt úton, míg az ellenkező irányban legalább 13 darab.

Pár perc várakozás után begördült a tömött Ikarus. Mivel egy darab busz nem tudja pótolni a teljes szakaszt, így vártam, hogy tömve lesz. Várhatták volna a többiek is, viszont a megállóban egy BKK-s ügyfélszolgálatos kolléga sem állt, hogy tájékoztassa az utasokat.

Néhányan próbáltunk felférni a tömött buszra, közben az egymás lábán taposó utasok egymásra, a lent maradó utasok pedig a buszra már felszállt utasokra anyáztak. Néhányan jóhiszeműen leszálltak, illetve már felszállni sem próbáltak, hiszen – normális esetben – ezek a buszok 1-3 percenként járnak. A buszon utazó utasok sem tudták, hogy miért préselődik fel ennyi ember.

Az eset után pár kérdés is felmerült bennem:

– Miért nem tudtak néhány buszt visszafordítani félúton, esetleg átmenetileg tartalékos buszokat beállítani, hogy az 6-8 perces követési időt lecsökkentsék?

– Miért nem tájékoztatták az utasokat? Akár a megállókban, akár a buszon. A többi járaton folyamatosan szólt a Futár, a leghasznosabb viszont ezen a buszon lett volna. Minden egyes megállóba érkezéskor, illetve induláskor bemondhatta volna, hogy a felvonulás miatt átmenetileg jelentős késés van a vonalon. Máris kevésbé idegeskedtek volna az utasok, illetve alternatív útvonalat is választhattak volna.

13/1
13/1

Frissítés:

A bejegyzésre reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást adta: 

Az I Bike Budapest kerékpáros felvonulás több járatunk útvonalát is érintette, így ezeken egyrészt forgalomkorlátozásokkal másrészt megnövekedett menetidővel és esetenként nagyobb követési időkkel kellett számolni. Erről előzetesen több fórumon is tájékoztattuk utasainkat. A cikkben említett M3-as metrópótló járat is több ponton érintve volt akár közvetve, akár közvetlenül.

A rendezvényhez kapcsolódóan természetesen előzetes tervek készültek az egyes érintett járatok esetén alkalmazandó eljárásokról, annak érdekében, hogy az ott közlekedő utasaink a lehető legkevesebb kényelmetlenséget szenvedjék el. Azonban az ilyen típusú és elsősorban nagy tömeget vonzó rendezvényeken a hatóság a biztonságos lebonyolítás érdekében bármikor eltérhetnek az előzetes tervektől. Így volt ez ennél a rendezvénynél is, ahol a résztvevők biztonsága érdekében hosszabb időtartamokra zártak le egyes útszakaszokat, mint amire előzetesen készültünk. A lezárások forgalmi hatásait nagyban befolyásolja, hogy a közúti forgalom az adott útszakaszon milyen nagyságú.

Az utas által jelzett, és fényképpel is dokumentált forgalmi helyzet, mely szerint a Deák Ferenc tér irányába több autóbusz is látható volt, annak az eredménye, hogy a hatóság az Astoria csomópontot többször és hosszabb időtartamokra lezárta. Ennek az lett a következménye, hogy a Bajcsy-Zsilinszky út és a Károly körút forgalma az Astoria irányába jelentősen lelassult. Szinte csak lépésben lehetett haladni, a Deák tér irányába tartó metrópótló autóbuszok csak nehézkesen tudtak visszafordulni az Árpád híd irányába. Egy ilyen zárás eredménye lett az, hogy a Deák térről egy nagyobb követési távolság alakult ki, melyet a cikk írója is tapasztalt. A kialakult helyzetet tovább rontotta, hogy az Arany János utcánál egy kisebb baleset történt a Nyugati pályaudvar irányába vezető sávban.

A rendezvénnyel kapcsolatosan előzetesen több fórumon adtunk tájékoztatást a várható forgalomkorlátozásokról, ezt kiegészítettük azzal, hogy a rendezvény ideje alatt az operatív változásokról mind a kijelzőkön, mind a BKK INFO-n keresztül adtunk tájékoztatást. A BKK INFO esetében például 17:55-20:03 között rendszeresen adtunk tájékoztatást a metrópótló járat megnövekedett menetidejéről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik