Közélet

Olcsóbb és jobb a prágai tömegközlekedés

Olvasónk az elmúlt héten Prágában járt, ahol sokat tömegközlekedett. Alant található írásában a prágai és a budapesti tömegközlekedést hasonlítja össze. A cseh fővárosban olcsóbb közlekedni, ám az idegen nyelvű tájékoztatás rosszabb, mint Budapesten. A metró tiszta, viszont a buszok száma kevés, ugyanis Prága a villamosok városa:

Kedves BKV-figyelő!

Manapság divatos a különböző médiumokban összehasonlítani a BKV-t és a prágai tömegközlekedési modellt. Mivel elmúlt héten volt szerencsém eltölteni a cseh fővárosban pár napot így megtapasztalhattam a különbségeket, amit megosztanék veletek is. Természetesen ez csak egy szubjektív összehasonlító írás, nem célom egyik felet sem dicsőíteni/sárba tiporni.
 
Kissé megfordítva a sorrendet kezdeném egy általános összefoglalóval: érzésem szerint kissé kulturáltabban és emberibb módon lehet közlekedni, korszerűbb jegyrendszerrel, viszont silányabb tájékoztatással. Főleg kötöttpályában gondolkodnak, így villamost érdemes választani, ennek meg van az az előnyös hatása, hogy a jóval kevesebb busz és az eltérő városszerkezett miatt érzésem szerint sokkal kellemesebb a levegő a városban.
 
Jegyekről főleg túristaszempontból tudok nyilatkozni, 3 féle jegy jöhet szóba, limitált jegy 18 koronáért (Kc) 20 perc érvényességi idővel (1korona=10huf), 26 Kc a 75 perces jegy (ugyanez SMS-sel véve 90 perces, mert hogy ezt is lehet), ami akárhogy is nézem legalább 2 BKV jegy (bár egy gyakori 1 órás túrám az Ecseri út-Ferenc krt-Blaha Lujza tér és vissza, ez BKV-nál lenne 1200ft ha jól számolom, ott 260), illetve 100Kc-ért 24 órás jegy (esetleg 330-ért 3 napos, -ezt nem értem- illetve 500-ért 5 napos). Igen, nekik már az összes jegykezelő gépük időbélyeges, nagyon kényelmes.
 
A tájékoztatás viszont nagyon gyenge, semmi nincs kiírva valamivel ismertebb nyelven, csak csehül. A járatok nagyjából azért tartják a megállóban jelzett indulási időket.
 
Metró: Prágában 3 metróvonal van akárcsak nálunk, állomások talán még régebbiek mint a mieink, relatíve tiszták, amiben viszont erősebbek azok a metrókocsik. Sokkal jobb elrendezésű, nem csak egy-egy sor ülés van, hanem hasonló elosztás, mint mostanában divatos a villamosokon, buszokon, jobban kihasználható. A metró haladása sokkal halkabb. Nyáron jellemzően robogóval közlekedek mindenhova (csak javasolni tudom, főként melóbajárásra 4 hónap alatt 9.000 ft benzinköltség, időnyereségről nem is szólva), így múltkor amikor felszálltam a 2es metróra azt hittem megsüketülök a sín+menetzajtól, szemben egy kislány be is fogta a fülét. A vonalak mentén többször láttunk mozgóreklámot a kulturált utazásról (add át a helyed, ne bömböltesd a zenelejátszód, stb), de evvel nem volt gond, az utazóközönség 1 fokkal kulturáltabbnak tűnt a hazainál (bár kevesebben is voltak), és hajléktalant is talán 1x láttunk. 2 dolgot emelnék ki ami nagyon szimpatikus volt, és ekkor kissé csuklott a BKV: nem állják el az utadat ellenőrök, ha mondhatok ilyet inkább embernek éreztem magam, itthon kissé megalázó érzés, hajlamos vagyok azt képzelni, hogy azért kérik folyamatosan mert azt hiszik csalni akarok. A másik, hogy lehet a metrón kerékpárt szállítani a szerelvények végében. Nagy piros pont érte, és nem tudom ez miért fáj a BKV-nak. Ellenőrrel is csak itt találkoztunk, egyszer a peronoknál, illetve egyszer a metrókocsiban. Vicces serif jelvényük van (nekem tetszik :) ). Hasonlóan mint nálunk régebben a metróra várva csak azt lehet megtudni mikor ment el az előző járat, következő járat érkezésére vonatkozó jóslásokba nem bocsátkoznak.
 
Busz: Láttunk. Ennyi volt az összes élményem velük kapcsolatban, elég kevés van, az is inkább csak villamospótló. De ez a géppark is fiatalabbnak tűnik mint nálunk.
 
Villamos: na igen, Prága a villamosok városa (500 kilométernyi vonal). Bárhova eljuthatsz velük, bár néha olyan érzésem volt, hogy ahány villamos annyi típus és festés :). Jól haladnak, talán jobb a pálya alattuk (ez csak érzés), és a legtöbbje valamilyen formában jelzi legalább a következő megállót. Hátrányként azt tudnám felhozni, hogy bizony hajlamosak minden jelzés nélkül eltévedni, és más úton menni, mint ahogy a térképen illetve a megállóban van. A kisebb trükköket sehogy nem jelzik, amikor vágányfelújítás miatt nem jutnak el a végállomásra azt hosszasan mondja a hangosbemondó, csak persze csehül. Ilyenkor jobb menekülni róla, mert ki tudja merre megy tovább :).
 
Összességében szívesen utaztunk tömegközlekedéssel, kulturált, kényelmes és gyors volt. Szerintem a BKV pár ötlettel (idő alapú jegyek, SMS jegy, bringaszállítás, villamos előtérbe helyezése, beléptetőkapuk, orkok száműzése) sokat javíthatna, nem vagyunk annyira elmaradva, csak okosabban kéne kicsit vezetni a szervezetet, és persze bánni a pénzzel.

Üdvözlettel, L. Ferenc

Ajánlott videó

Olvasói sztorik